Różnice kulturowe między Polakami a Chińczykami, odmienny system regulacji w obu krajach, a także dzieląca je odległość i związane z nią kwestie transportu – to kwestie, na jakie należy zwrócić uwagę decydując się na import z Państwa Środka.  Wiedzę w tych tematach, która pozwoli bezpiecznie i z sukcesem współpracować z dalekowschodnimi partnerami, będzie można zdobyć podczas konferencji organizowanych na III Targach China Expo Poland 2013. Wydarzenie będzie też okazją, by nawiązać kontakty z chińskimi kontrahentami. Na targi do Warszawy przyjedzie ponad 200 wystawców prosto z Chin, głównie z sektora motoryzacyjnego i wyposażenia wnętrz w poszukiwaniu partnerów handlowych.

- Podczas targów eksperci przeprowadzą polskich przedsiębiorców przez proces współpracy importowej z Chińczykami. Przedstawią, jak krok po kroku nawiązać udane relacje z producentami z Państwa Środka, począwszy od znalezienia wiarygodnego partnera przez kwestie związane z płatnościami, aż po transport zamówień do Polski. Warto bowiem, by rodzimi przedsiębiorcy rozwijali swój biznes wspólnie z Chinami. Produkty z tego kraju cieszą się u nas dużym zainteresowaniem, a dodatkowo chińscy kontrahenci cały czas chętnie poszukują partnerów handlowych w Polsce – zauważa Bartosz Sosnowski, prezes MT Polska, organizatora China Expo Poland.

Od zrozumienia do współpracy

Pierwszym krokiem do udanej współpracy jest zrozumienie chińskiego partnera. W relacjach z kontrahentami z tego kraju bardzo ważną kwestią jest choćby przestrzeganie zasad hierarchii. Negocjacje w Chinach są prowadzone przez szefów delegacji, należy więc zadbać o to, by reprezentanci strony polskiej byli odpowiedni rangą do swoich chińskich rozmówców. Warto pamiętać, że Chińczycy bardzo cenią swoją godność, a nieprzestrzeganie etykiety w zakresie hierarchii może być uznane za próbę ich poniżenia. Ponadto, dalekowschodni partnerzy przykładają dużą wagę do osobistych relacji w interesach, a często ustalenia ustne są nawet bardziej istotne niż formalne dokumenty. O tych i innych kwestiach opowiadać będą eksperci podczas konferencji organizowanych na China Expo Poland. Ponadto, uczestnicy targów dowiedzą się również m.in. jak oceniać wiarygodność partnerów w Chinach, w jaki sposób rozliczać się w yuanie czy przetransportować towary z Chin do Polski.

- Niewiedza czy ignorancja prowadzi do błędów, których konsekwencje budują często mylne wyobrażanie na temat prowadzenia interesów z Chińczykami.  W biznesie przykładają oni dużą wagę do zachowania pewnych społecznych konwenansów i budowania dobrych relacji, a mniejszą do respektowania przepisów i formalności. Tym bardziej ważne jest, aby zadbać o bezpieczeństwo transakcji, niekoniecznie polegając na opinii i sugestiach chińskiego kontrahenta. Importując z Chin warto wiedzieć, dlaczego nasz kontrahent zachowuje się w dany sposób, czego można się po nim spodziewać, jakie uwarunkowania mają wpływ na jego działanie i jak je rozumieć – wymienia Paulina Kiełbus-Jania z BigChina.pl, która na China Expo Poland poprowadzi jedno z eksperckich spotkań -„Bezpieczny import z Chin w 3 krokach”.

­

Potencjał współpracy

Według wstępnych danych GUS wartość importu z Chin w pierwszym półroczu br. wzrosła o ponad 410 mln zł r/r i sięgnęła już 27,9 mld zł. Chińska Republika Ludowa była tym samym jednym z trzech rynków, z którego do Polski sprowadzono najwięcej towarów. W dalszym ciągu jest też potencjał do wzrostu w tym zakresie, bo firmy z Państwa Środka wciąż poszukują w Polsce partnerów. Na China Expo Poland 2013 przyjedzie ponad 200 chińskich wystawców, by prezentować swoje najnowsze produkty i zachęcać polskich przedsiębiorców do współpracy.

- Chcemy poszukiwać możliwości biznesowych w Polsce, nawiązać nowe kontrakty i rozpocząć bliską współpracę z polskimi przedsiębiorcami. Niesie ona wiele korzyści dla polskich firm, bo pozwala na poszerzenie oferty importowanych towarów i odkrycie nowych produktów – wyjaśnia przedstawiciel firmy Zhejiang Jinhui Machine działającej w branży motoryzacyjnej.

III China Expo Poland odbędą się w dniach 12-14 września 2013 w nowoczesnym centrum MT Polska w Warszawie przy ul. Marsa 56c. Wydarzenie organizowane jest przez Międzynarodowe Targi Polska i China Town Travel. Patronami honorowymi tegorocznej edycji są: Ambasada Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, Ministerstwo Gospodarki, Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Związek Banków Polskich, Stowarzyszenie Eksporterów Polskich oraz Polski Związek Motorowy. Partnerem strategicznym wydarzenia zostały linie lotnicze Finnair, merytorycznym - Polska Izba Motoryzacji, a sponsorem – firma Klucz Mobile.

Więcej na temat targów i programu eksperckich konferencji można znaleźć pod adresem www.chinaexpo.pl.

Fragment dot. negocjacji opracowany na bazie „Poradnika Eksportera i Inwestora do Chińskiej Republiki Ludowej”, Ministerstwo Gospodarki; Wydział Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej w Pekinie, marzec 2012.

Dane dot. importu na bazie publikacji GUS, „Obroty handlu zagranicznego ogółem i według krajów I-VI 2013 r.”, Warszawa, sierpień 2013.