Beckers logo

Segregowanie śmieci deklaruje tylko 54% Polaków, choć i tak jest to największy odsetek spośród różnych proekologicznych zachowań - wynika z badania zrealizowanego przez TNS na zlecenie marki farb Beckers. Rzadziej niż co drugi mieszkaniec Polski (48%) oszczędza wodę czy energię, a zaledwie co czwarty (24%) stosuje produkty wielokrotnego użytku. Jednocześnie tylko 8% Polaków maluje wnętrza ekologicznymi farbami, zaledwie 7% kupuje eko żywność i tyle samo używa ekologicznych kosmetyków. Jeszcze mniej - 6% - korzysta z przyjaznych środowisku środków piorących.

Na ostatnich miejscach wśród proekologicznych zachowań Polaków (po 4%) plasują się dbałość o środowisko przy wyborze środka transportu, korzystanie z odnawialnych źródeł energii oraz malowanie drewnianych czy metalowych produktów, mebli bądź zabawek bezpiecznymi, ekologicznymi farbami. Co czwarty badany (24%) deklaruje natomiast, że nie wykonuje żadnej z przytoczonych w badaniu proekologicznych czynności.

 

- Ludzie często obawiają się, że za słowem "ekologiczny" kryje się wyższy koszt lub niższa skuteczność, i między innymi dlatego wciąż bardzo mała grupa Polaków używa eko wyrobów. Jednak, jak pokazuje przykład przyjaznych dla środowiska farb Beckers, można korzystać ze świetnej jakości produktu w naprawdę atrakcyjnej cenie i za bycie eko wcale nie trzeba przepłacać. Warto więc postawić na dbałość o naturę, ale też przede wszystkim na zdrowie nasze i naszych bliskich - mówi  Aneta Stopa, brand manager marki Beckers.

 

- Jednocześnie, analizując wyniki badań należy też mieć na uwadze, że nieraz Polacy działają proekologicznie, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Choćby w przypadku naszych farb wiele osób nie jest świadomych, że zostały stworzone na bazie ekologicznych receptur. Zawartość lotnych  związków organicznych (LZO) została w nich ograniczona do minimalnego poziomu, w części wręcz zniewelowana do zera. Sięgając po te produkty, stawiamy więc na rozwiązania przyjazne środowisku - dodaje Aneta Stopa.

 

Jak pokazują wyniki badania, kobiety w nieco większym stopniu zwracają uwagę na ekologię niż mężczyźni – o ile śmieci segreguje po tyle samo badanych w obu grupach (54%), o tyle w przypadku reszty proekologicznych zachowań widać już różnice między płciami – np. dokładnie połowa (50%) pań oszczędza wodę czy energię, podczas gdy wśród panów odestek ten wynosi 46%. 9% kobiet i 5% mężczyzn kupuje eko żywność, zaś ekologicznych kosmetyków używa 9% pań i 4% panów. Różnice widać też w podziale na wiek: odpadki segreguje 58% Polaków w wieku 20-29 lat i już tylko 48% respondentów mających 50-59 lat. Co ciekawe, odsetek badanych deklarujących oszczędzanie wody czy energii w niemal wszystkich grupach wiekowych oscyluje wokół 50%, jedynie wśród młodzieży w wieku 15-19 lat robi to tylko co czwarta osoba (27%). W przypadku wszystkich wymienionych w badaniu proekologicznych zachowań największy udział deklarujących je respondentów jest wśród osób z wyższym wykształceniem, a najniższy - wśród ankietowanych z wykształceniem podstawowym i zasadniczym zawodowym.

 

 

Badanie na rzecz marki Beckers zostało przeprowadzone przez TNS Polska metodą omnibus na reprezentatywnej próbie 1011 Polaków w wieku 15 lat i więcej w dniach 4-9 marca 2016 r.