Dachy naczep to mnóstwo niespożytkowanej przestrzeni. A gdyby tak zainstalować na nich panele fotowoltaiczne i korzystać z pozyskiwanej w ten sposób energii? Dachser we współpracy z Instytutem Systemów Energii Słonecznej im. Fraunhofera ISE  testuje takie rozwiązanie. Eksperymentalny pojazd z panelami słonecznymi jeździ po ulicach niemieckiego Ulm.

Przez ostatnich kilka lat Dział Zarządzania i Organizacji Sieci w Dachser prowadził badania z wykorzystaniem prototypu naczepy z instalacją fotowoltaiczną, która jest używana przy przewozach w okolicy centrum logistycznego w Ulm. Zespół uzyskał w ten sposób cenne dane, które doprowadziły do wdrożenia wielu usprawnień.  

Teraz Dachser połączył siły z Instytutem Systemów Energii Słonecznej im. Fraunhofera ISE. Celem współpracy jest zbadanie, ile energii w ciągu roku można pozyskać z paneli fotowoltaicznych zainstalowanych na dachach naczep. Obecnie projekt pilotażowy obejmuje testy pojazdu do przewozu towarów wrażliwych na działanie niskich temperatur, wyposażonego w akumulator, baterie słoneczne, ogrzewanie części ładunkowej, czujniki temperatury i panel sterowania.

 

- Nasz plan zakłada zebranie wiarygodnych danych podczas zimy – komentuje Maxie Beutler, która wraz z Nicole Sommerlatte jest odpowiedzialna za testy w Dachser. Jak podkreśla, wstępne wyniki badań są obiecujące. - W zależności od stopnia nasłonecznienia panele mogą osiągnąć moc do 1700 W. Energia uzyskiwana z modułów fotowoltaicznych i akumulatora pozwala na utrzymanie w części towarowej stabilnej temperatury nieco ponad 2 stopni Celsjusza.

 

Wyniki testów pokażą, jaki potencjał kryje w sobie możliwość pozyskiwania energii słonecznej z paneli w poruszających się pojazdach. – Oczywiście na ten moment to spekulacje, ale jeśli na dalszym etapie badań okaże się, że jesteśmy w stanie generować i wykorzystywać energię z paneli fotowoltaicznych na przykład w agregatach chłodniczych czy wózkach widłowych, to byłby to znaczący krok w stronę poprawy poziomu ochrony środowiska – dodaje Maxie Beutler.

 

- Generowanie, magazynowanie i wykorzystywanie energii otrzymywanej ze słońca podczas przejazdu – w ten sposób przybliżamy do siebie świat logistyki i produkcji energii. Próby łączenia technologii z dwóch różnych branż zawsze stanowią wyzwanie, ale ten projekt opiera się na konstruktywnej współpracy mającej na celu wypracowanie innowacyjnych rozwiązań – mówi Matthieu Ebert, prowadzący projekt z ramienia Instytutu Fraunhofera ISE.

 

Zatrudniający ponad 1100 pracowników Instytut Systemów Energii Słonecznej im. Fraunhofera ISE jest największą instytucją w Europie prowadzącą badania nad energią słoneczną. Celem działania tej organizacji jest stworzenie zrównoważonego, oszczędnego, bezpiecznego i sprawiedliwego społecznie systemu zaopatrzenia w energię, bazującego na źródłach odnawialnych. W ramach swoich obszarów badawczych, obejmujących efektywność energetyczną, pozyskiwanie energii, jej dystrybucję oraz magazynowanie, Instytut dąży do stworzenia technicznych warunków koniecznych do efektywnego i przyjaznego środowisku dostarczania energii, zarówno w krajach uprzemysłowionych, jak i rozwijających się.